Bookmark and Share

Taxaliberalisering: Så kom turen til Norge


- Det hjælper ikke at fagbevægelsen kan spille spar eller hjerter, når ESA kan spille trumf uanset hvad, siger Roald Arentz. (brink)

Overvågningsorganet ESA kræver frit løb for flere taxaer i Norge. – EØS-aftalen med EU lovfæster højrepolitik, mener Norsk Transportarbejderforbunds Roald Arentz
01. marts 2017

Den borgerlige norske regering er på vej med forslag til at liberalisere taxa-branchen. Samtidig kræver ESA, et organ der overvåger at Norge og andre EØS-lande følger reglerne på EU’s indre marked, at begrænsninger på taxa-markedet lempes. ESA har givet den norske regering to måneder til at rette ind.

- Det betyder længere arbejdsdage, større risiko for social dumping, og jeg frygter både dårligere kvalitet og sikkerhed i taxa-branchen, siger Roald Arentz, formand for brancherådet for taxa i Norsk Transportarbejderforbund til frifagbevegelse.no.

I en åbningsskrivelse (første skridt inden en retssag) konstaterer ESA, at de begrænsninger, som Norge sætter på antallet af taxaer ikke kan retfærdiggøres, og at det går ud over etableringsfriheden.

- Uforholdsmæssigt høje barrierer for adgangen til taxa-markedet kan tvært imod give dårligt ressourceforbrug og højere priser for forbrugerne, hedder det i udtalelsen fra ESA.
Roald Arentz mener, at kravet om at lempe begrænsninger i antallet af taxaer viser, at EØS aftalen indskrænker det politiske handlingsrum i Norge.

Han er ikke i tvivl om resultatet:
- Det er ikke nødvendigt at gætte på, hvordan det kommer til at gå, det ved vi. I Sverige blev frit slav, og resultatet var overetablering af taxaer i de store byer og højere priser for kunderne. Taxa-markedet bliver ikke større, men der bliver flere chauffører og biler, som skal have sin indtægt fra samme kage. Med færre ture pr. bil vil priserne stige og falde. Den udvikling betyder længere arbejdsdage, større risiko for social dumping, og jeg frygter også for både dårligere kvalitet og sikkerhed på jobbet, siger han.

Brancheformanden mener, at kravet fra ESA viser, at norsk LO tager fejl, når de tidligere har sagt, at dommen i den såkaldte Holshipdom kun fik betydning for havnene.

Dommen var et nederlag for de norske havnearbejdere, som gennem en langvarig konflikt forsøgte at få overenskomst med det danske firma Holship.

- Som i Holship-dommen, viser også denne sag, at den fri etableringsret i EØS-aftalen trumfer en politik, som er vedtaget i Norge. Kravet om frit løb for flere Taxaer er endnu et eksempel på at EØS-aftalen lovfæster højrepolitik. Så hjælper det ikke at fagbevægelsen kan spille spar eller hjerter, når ESA kan spille trumf uanset hvad, siger Roald Arentz. (brink)



Back to Top