Bookmark and Share

Spanske havnearbejdere varsler strejker


De spanske havnearbejdere kan regne med støtte fra kolleger verden over, her portugisiske havnearbejdere med et stykke Containerkunst

De spanske havnearbejdere varsler strejker fra 24. maj for at stoppe liberaliseringsdekret og massefyringer, sympatistrejker i andre lande under forberedelse
19. maj 2017

For to måneder siden, lykkedes det de spanske havnearbejdere at stoppe et såkaldt kongeligt dekret om arbejdet i havnene. Dekretet blev afvist af et lille flertal i det spanske parlament.

Men havnearbejdernes sejr blev kort, torsdag vedtog parlamentet et nyt dekret, som sandsynligvis vil føre til hårde arbejdskampe i de spanske havne. For havnearbejderne er det deres eksistens, som er på spil.

De frygter at de 6.500 fastansatte havnearbejdere bliver fyret uden garanti for genansættelse, når havnearbejdet bliver dereguleret. Regeringen mener, at det nye dekret, tager hensyn til nogen af fagbevægelsens indvendinger mod det første dekret, og at det åbner for genansættelse af havnearbejderne på de nye betingelser. Men det er ganske enkelt løgn, lyder det fra havnearbejdernes fagforeninger. Dekretet er blevet gennemtrumfet uden nogen som helst forhandlinger med fagbevægelsen eller arbejdsgiverne.

- I substansen er der ingen forskel fra det første kongelige dekret. Den aftale som er nået mellem parterne er kun delvis implementeret, og fagbevægelsen blev end ikke konsulterer før de nye dekret blev præsenteret, siger Paloma López Bermejo, medlem af EU-parlamentet for venstrefløjspartiet IU til EU-fagligt.

- Der er ingen garantier for, at de arbejdere der i dag arbejder for SAGEP (som beskæftiger alle havnearbejdere red.) fortsat vil have et job. Især ikke når de offentlige havnemyndigheder skal subsidiere deres fyring, når SAGEP bliver lukket. Noget vi i øvrigt mener er ulovlig statsstøtte efter EU-reglerne, siger hun.

Dekretet betyder, at SAGEP skal opløses, og der åbnes op for at ”hvem som helst” kan slå sig ned og tilbyde havnearbejde Spanien.

- Dekretet indeholder heller ikke noget om en registrering af havnearbejderne, som det eller kræves i ILO’s konvention 137, som Spanien har ratificeret, siger Paloma López Bermejo.
ILO’s konvention skal sikre, at registrerede havnearbejdere har fortrinsret til arbejdet i havnene, det er det princip, som længe har været under heftig beskydning fra EU-kommissionen. Som i flere omgang har forsøgt at komme igennem med nye havnedirektiver, som deregulerer de Europæiske havne.

Kommissionen bruger bagdøren

Havnearbejdernes organisationer anser den spanske sag som endnu et eksempel på, at EU-Kommissionen forsøger at få liberaliseringen ”ind af bagdøren”.

Den nuværende konflikt udspringer af en dom fra EU-domstolen, som forlanger SAGEP opløst, og liberalisering i de spanske havne. Spanien har ikke fulgt dommen, så EU-kommissionen har rejst en ny sag ved EU-domstolen, hvor de kræver Spanien idømt dagbøder med tilbagevirkende kraft fra den første dom. Det beløb overstiger 100 millioner kr. pt, samtidig vil de have dagbøderne sat op til i omegnen af 1 million kroner om dagen indtil landet retter ind.

Venstrefløjen stemte også imod denne gang, men det lykkedes regeringen at overtale 8 liberale fra Catalonien til at afstå fra at stemme, og så var flertallet hjemme.

Dekretet kommer på trods af, at fagforeningerne har indgået en aftale med arbejdsgiverne i ANESCO, som parterne selv mener lever op til EU-domstolens afgørelse.
- Som IU er det indlysende, at vi fuldhjertet støtter fagforeningerne og deres krav om at aftalen med arbejdsgiverne ANESCO skal gennemføres fuldt ud. Efter at EU-kommissionen har opgivet at føre en bøde-sag mod Belgiens havnelove, er det klart, at Spanien kan respektere EU-dommen og samtidig respektere de kollektive forhandlinger, i stedet for at åbne sektoren for total liberalisering og for usikre jobs, siger Paloma López Bermejo.

Havnearbejdernes internationale netværk IDC meldte straks ud efter parlamentets vedtagelse, at dets medlemmer verden over er klar til sympatiaktioner.
De portugisiske havnearbejdere har straks gjort det klart, at de ikke kommer til at betjene et eneste spansk skib som bliver omdirigeret for at omgå den spanske strejke. (brink)

 



Back to Top