Bookmark and Share

Rumænske chauffører appellerer om fair vilkår




Chaufførernes fagforeninger lægger maksimalt pres på Europaparlamentet inden afstemning onsdag om vejpakke
03. juli 2018

Onsdag stemmer EU-parlamentet igen om forslag fra transportudvalget om EU’s vejpakke. I sidste måned blev tre betænkninger fra udvalget afvist af parlamentet, som nu skal tage stilling til ændringsforslag fra beskæftigelsesudvalget.

Op til afstemningen lægger det europæiske transportarbejderforbund, ETF maksimalt pres på parlamentarikerne, fordi de mener, at transportudvalgets forslag vil legalisere social dumping og uligeløn.

ETF opfordrer MEP’erne til at støtte forslagene fra beskæftigelsesudvalget, som bl.a. vil betyde, at chauffører skal følge overenskomsterne i de lande de kører i, uanset hvor de kommer fra i EU.

ETF mener også, at beskæftigelsesudvalgets forslag kan være med til at gøre op med de slavelignende vilkår, som mange chauffører fra Østeuropa arbejder under i vest.

Også det rumænske transportarbejderforbund, ATU appellerer til de rumænske medlemmer af parlamentet. Rumænien er næst efter Polen det land, som ”leverer” flest chauffører til transport i Vesteuropa.

Lever som slaver

I et brev til de rumænske MEP’ere minder de om, at titusinder af rumænske chauffører er fanget Vesteuropa i weekender og nogle i månedsvis.

- Beviserne for de forfærdelige forhold Rumænske chauffører arbejder under vokser. De vasker sig, spiser og sover i og ved deres biler op ad motorveje under forhold der minder om slaveri. Der går ikke en måned uden en rumænsk chauffør dør et eller andet sted i Europa på grund af stress og udmattelse – unge og gamle, der arbejder udenlands blot fordi de vil give deres familier et bedre liv, hedder det i brevet fra ATU.

- Derfor opfordrer vi Jer til at stemme til fordel for stramme køre- hviletids regler, til fordel for smuthuls-frie løsninger for hjemrejse, til fordel for anstændige hviletids-betingelser for chaufførerne, og til at stemme for at fjerne enhver løndiskriminering baseret på nationalitet, lyder opfordringen, hvor ATU også lover at følge deres stemmeafgivning med ”interesse.”

I eftermiddag debatteres betænkningerne fra transportudvalget og onsdag, stemmes der i plenarforsamlingen. Det er en besynderlig situation, hvor et flertal i to udvalg står for diamentralt modsatte bud på, hvordan fremtidens vejtransport skal reguleres.

På onsdag er det så op til det samlede parlament at afgøre, hvilken vej EU, efter deres opfattelse skal gå. Resultatet skal nemlig under alle omstændigheder forhandles i den såkaldte trilog-forhandling mellem Kommissionen, ministerrådet og parlamentet. Ministerrådet er endnu ikke nået frem til en fælles position til vejpakken. (brink)



Back to Top