Bookmark and Share

Kort proces med dumpingfirmaer




En kort blokade i morges foran byggeplads på Jagtvej i København fik stoppet litauisk firma uden overenskomst, onsdag aktionerede stilladsarbejderne i Esbjerg også med godt resultat
25. januar 2018

I det tidlige morgenmørke samledes omkring 100 byggefolk til blokade af byggepladsen Jagtvej 111 på Nørrebro for at understrege, at man ikke ville acceptere underbetaling af litauiske byggefolk, skriver Byggefagenes Samvirke på deres hjemmeside.

Blokaden og sympatikonflikten torsdag morgen var blevet indkaldt efter de fagretlige regler i tirsdags og havde trukket omkring 100 byggefolk fra alle fagene i Byggefagenes Samvirke til en protest mod den underbetaling, der fandt sted af de litauiske arbejdere.

Men efter et møde med byggeledelsen kunne fagforeningens forhandler Carsten Bandsholm Hansen fortælle de aktionerende, at det litauiske firma ikke længere var på byggepladsen. Og at der fredag skal forhandles om overenskomstdækning af det resterende arbejde, skriver bygsam.dk.

Næstformand i Byggefagenes Samvirke, Claus Westergreen, som også er formand for 3F Bygge, Jord og Miljø, understregede, at aktionen ikke var vendt mod de udenlandske kolleger.
- Vi har siden østudvidelsen og åbningen af det indre marked hele tiden sagt, at folk er velkomne, men på lige vilkår. De kommer her, fordi selv den lave løn de får her, er bedre end den, de får derhjemme. Mange danske byggefolk har gennem tiden selv været udenlands, når det var nødvendigt, sagde han.

Stilladsfolk i aktion i Esbjerg

Onsdag morgen gik medlemmerne af Stilladsklubben Vestjyden, kollegaer fra andre jyske byer og esbjergensiske havnearbejdere i aktion og blokerede vindmølleskibet Pacific Orca på Esbjerg Havn. skriver Arbejderen.

Fartøjet bruges til transport af og ved installation af vindmøller på havet, og ombord arbejder rumænske stilladsriggere ansat af Semco Maritime.

Den 80 mand store blokade var effektiv, konstaterer talsperson Anders Jepsen.
– Der gik vel en halv times tid, så kom firmaet ud for at få et møde med os. De rumænske stilladsfolk bliver nu trukket væk fra båden, og Semco holder dem forhåbentlig væk, indtil trådene er redt ud, siger han til dagbladet Arbejderen.

De jyske stilladsriggere har en løn inklusiv diverse tillæg på omkring 200 kroner i timen, mens timelønnen til rumænerne, som er ansat via et vikarbureau, er på 120-150 kroner.

Semco har et par gange sagt til de esbjergensiske stilladsarbejdere, at der ikke er forskel på lønnen. Firmaet påstår også, at det overholder reglerne fra Arbejdstilsynet, og at rumænerne har kvalifikationerne til at udføre arbejdet.

– Stilladsklubben er ikke enig. Vi har undersøgt det, og rumænerne er blot udstyret med et såkaldt tre ugers systemstillads-forløb, og så mener vi ikke, de er uddannet til at udføre alt det arbejde, der er på vindmølleskibet. Der er stor usikkerhed om både lønnen, og hvad rumænerne laver. Det er det, som 3F nu skal undersøge nærmere, forklarer Anders Jepsen.

Hos Semco Maritime oplyser HR-direktør Jens Holm Nielsen til Jydske Vestkysten, at offshore-selskabet har en klar opfattelse af, at man følger spillereglerne.

Også i Esbjerg understregede de aktionerende, at deres aktion ikke er rettet mod de udenlandske kolleger:

- Vi har en lang tradition for at reagere, når vores arbejde bliver truet af løndumping, og hvor vores fag bliver udfordret af folk, som ikke har en uddannelse til det arbejde, de udfører. Vi har intet imod udenlandske stilladsarbejdere eller bygningsarbejdere i det hele taget, men vi kræver, at de arbejder på samme løn- og uddannelsesvilkår som os andre, skriver de i en løbeseddel, som blev delt ud ved aktionen. (brink)

 



Back to Top