Bookmark and Share

Flypersonale i krig mod dødsensfarlige EU-regler


Samtlige 179 medlemmer af Folketinget modtager i dag mandag et vækkeur med posten, som nødvendigt ekstraudstyr til besætningen på deres næste flytur

”Dødtræt” hedder kampagnen mod nye EU-regler, som tvinger flypersonalets arbejdstid op på 60 timer om ugen. 5. oktober bliver der aktioneret i lufthavne over hele Europa i protest mod de nye EU-regler
05. oktober 2009

Den 5. oktober 2009, er international aktionsdag. I alle EU’s medlemslande vil der i dag være aktioner i de fleste lufthavne.

Her vil flyvende personale uddele informationsmateriale, om de nye arbejdstidsregler, indført som EU lovgivning. Arbejdstider, som er væsentlig forringet, i forhold til de tidligere pointbestemmelser som var gældende i Skandinavien og som nu tillader flyvende personale, at arbejde 60 timer om ugen.

I Danmark har alle de faglige organisationer, som organiserer flyvende personale, både piloter og kabinepersonale, udarbejdet en annoncekampagne i stedet for aktioner i lufthavnene.

Bombe under flysikkerhed

Formanden for Cabin Union Denmark, Verner Lundtoft Jensen mener, at loven er en tikkende bombe under flysikkerheden.
- Vi ved fra videnskabelige undersøgelser, at op mod 80 procent af besætningerne om bord på Europas fly har oplevet at døse hen under en flyvning. Og mere end syv ud af 10 har oplevet at falde i søvn under en vagt. De lange arbejdsdage og uger gør ganske enkelt vores medlemmer udkørte og dødtrætte, siger Verner Lundtoft Jensen.

Arbejdstid op fra 45 timer

EU’s nye lov om fælles flyvetidsregler for hele Europa går særligt hårdt ud over Danmark, der hidtil har haft nogle af de mest strikse regler på området. Danske piloter og kabinepersonale går fra at have en arbejdsuge på 45 timer til at skulle arbejde 60 timer om ugen.
Som led i den europæiske kampagne mod den nye lov, er danske piloters og kabinepersonales fagforeninger gået sammen om at råbe Danmarks politikere op.
- Med de nye regler kan vi ikke længere garantere vores passagerer den bedst mulige sikkerhed om bord, vores piloter og kabinepersonale er simpelthen for trætte. De danske politikere må i alles interesse sætte sig imod det nye forslag, siger Verner Lundtoft Jensen, der bakkes op af formanden for Sammenslutningen af Danske Erhvervspiloter, Mogens Holgaard.
- Vi føler, at lovgiverne svigter deres ansvar, når de fuldstændig tilsidesætter konkrete anbefalinger fra en enig gruppe af eksperter om at begrænse arbejdstiden til et niveau, som er flyvesikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at arbejdsdagene kan have en længde, hvor piloternes fejlprocent stiger med op til 500 procent, siger Mogens Holgaard.


De nye hviletidsregler arbejdstider op til 14 timer om dagen nattevagter op til 12 timer og arbejdsuger på 60 timer.
På trods af at EU har i et år haft videnskabelige beviser, der påpeger at de nuværende og kommende arbejdstidsdirektiver ikke varetager sikkerheden forsvarligt, har man undladt at ændre lovgivningen. Selvom EU har haft dokumentationen i næsten et år, har de valgt ikke at offentliggøre dem.

I stedet for at gennemgå og ændre den nuværende lov med det samme, har flyselskaber drevet lobbyisme og lammet EU, mener fagforeningerne, som efterlyser politisk vilje på højeste niveau i EU.
De europæiske luftfartsselskaber har i stedet forsøgt at gennemtvinge en “Rør ikke ved EU-lov” dagsorden.
Dette er ikke en ansvarlig måde at behandle et spørgsmål, der vedrører passagerernes og besætningens sikkerhed. EU må handle nu - og resolut, lyder appellen fra de 22 fagforeninger.
 

Vækkeur nyt instrument i cockpittet

Den nye kampagne ’Dødtræt’ går på vingerne over hele Europa i dag den 5. oktober 2009. Den danske kampagne symboliseres af et vækkeur under parolen ’Dødtrætte piloter har taget et nyt instrument i brug i cockpittet’.
Derfor modtager samtlige 179 medlemmer af Folketinget i dag mandag et vækkeur med posten, som nødvendigt ekstraudstyr til besætningen på deres næste flyvetur.  (brink)



Back to Top