Bookmark and Share

Flertal for indgreb mod dumping på landevejene




Et flertal i Folketinget vil give bøder til chauffører, som holder weekend-hvil i førerhuset
23. april 2017

Danmark ser nu ud til at følge trop med Frankrig, Belgien og Tyskland og sanktionerer mod chauffører som holder deres lovbestemte ugentlige 45 timers hvil i førerhuset rundt om på de danske rastepladser.

Det er Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, som har taget initiativ til et ændringsforslag til et lovforslag, som for tiden behandles i Folketingets Transportudvalg.

Ændringsforslaget betyder, at ”lastvognschauffører, der afholder det lovbestemte ugentlige hvil på 45 timer i lastbilens førerhus, kan idømmes endog meget store bøder”, skriver Henning Hyllested i en pressemeddelelse.

Henning Hyllested har samtidig foreslået S, DF, Alternativet og SF at være medforslagsstiller på ændringsforslaget. De tre partier har meldt positivt tilbage og er medforslagsstillere, så der på forhånd tegner sig et flertal for forslaget.
- Et tiltag mod den ulovlige praksis med at bruge førerhusene til det påbudte ugentlige hvil har længe været efterlyst i branchen, både på arbejdsgiverside og fra 3F. Nu er muligheden der, siger Henning Hyllested og glæder sig over, at ændringsforslaget kan fremsættes i enighed af de nævnte partier.

Med forslaget om hårde bødestraffe for at benytte førerhuset som opholdssted for ugehvilet lægger Danmark sig i kølvandet på Frankrig, Belgien og Tyskland, der idømmer bøder på op til 30.000 euro for den pågældende overtrædelse af køre- og hviletidsbestemmelserne.

- Forslaget tager først og fremmest sigte på at komme de kummerlige vilkår til livs, som bydes de tusinder af øst-chauffører, der tilbringer uger og måneder på de europæiske landeveje, uden at komme hjem til familien, og som er henvist til elendige sanitære faciliteter på rastepladser og små holdepladser, siger Henning Hyllested.

- Men forslaget vil samtidig være et alvorligt slag mod den systematiske cabotagekørsel, der finder sted med anvendelse af billige bulgarske, rumænske og andre østlandes chauffører, og hvor også store danske vognmandsfirmaer er involveret med tusinder af udflagede lastbiler, siger han.

Forslaget kommer på et tidspunkt, hvor det Europæiske Transportarbejderforbund, ETF advarer om, at det ”vej-initiativ”, som EU-Kommissionen har på bedding vil lovliggøre den udbredte praksis med at chaufførerne holder deres lange weekend-hvil i førerhusene.

ETF kører en kampagne for at sikre at nye EU-regler gør op med den sociale dumping, som præger branchen. I den forbindelse har de indkaldt til demonstration i Bruxelles på onsdag.  (brink)



Back to Top