Bookmark and Share

EU-domstolen: Forbud betyder forbudt


Det er ulovligt, når chauffører tvinges til at holde "weekend" i lastbilen, fastslår EU-domstolen

EU-domstolen bekræfter nu, at en EU-forordning der forbyder, at chauffører holder deres ugentlige hvil i førerhuset betyder, at det er forbudt. – Så det er bare med at komme i gang med at håndhæve det i Danmark, siger formand for Godschaufførernes Landsklub, Erik Emil Hansen.
21. december 2017

En af grundpillerne i den udbredte sociale dumping på landevejene er, at chauffører fra Østeuropa er tvunget til at arbejde og leve i ugevis i deres lastbiler, mens de kører såkaldt cabotagekørsel i Danmark og andre vestlige EU-lande. Det sker selvom en EU-forordning foreskriver, at det ordinære ugentlige hvil på 45 timer, skal holdes et andet sted end i og omkring lastbilen.

I denne uge bekræftede EU-domstolen så, at forordningens forbud gælder og at der er grundlag for at straffe brud på reglen. EU-domstolens afgørelse er klokkeklar, den slår fast, at forordningen klart forbyder chauffører at tage deres faste ugentlige hvileperioder i et køretøj.

Det var et belgisk transportfirma, som havde rejst sagen fordi det satte spørgsmålstegn ved, om det var sådan, forordningen skal fortolkes. Det er det.

I Godschaufførernes Landsklub har man sådan set hele tiden forstået EU-reglerne sådan, som domstolen nu har bekræftet. Alligevel har Danmark – i modsætning til f.eks. Belgien, Frankrig og Tyskland – endnu ikke haft en eneste sag om overtrædelse af forbuddet.

Danmark som frizone

- Det er forfriskende at EU har givet os medhold. Nu skal der ske noget, det er bare med at komme i gang, ellers gør man jo grin med hele systemet. Man kan ikke bare plukke i lovgivningen og sige, der er så store økonomiske interesser i ikke at håndhæve den her lov, så den lader vi ligge, siger formanden for Godschaufførernes Landsklub, Erik Emil Hansen.

- Vi har hele tiden sagt, at det var sådan, forordningen skulle tolkes, og vi har kritiseret at danske myndigheder ikke har håndhævet det, mens man i andre lande godt har kunnet finde ud af det, siger han.

- Men spørgsmålet er, om der er politisk vilje til det. Jeg tror, at Transportministeren ville have været glad for det modsatte udfald, så havde han ikke behøvet gør noget. Men den går ikke, nu er det ud af starthullerne. Vi kan se, at der noget ude i Europa, mange bliver taget, og Danmark bliver en frizone, hvor det er nemt at hyre slavearbejdere, siger Erik Emil Hansen.

En håndhævelse af kravet om, at chaufførerne ikke kan holde deres ugentlige hvil i førerhuset, er ifølge chaufførformanden, et vigtigt skridt i kampen mod social dumping og slavelignende arbejdsforhold i transportbranchen.

- Hvis vi håndhæver det, så begynder det at koste arbejdsgiverne. Så skal de til at indkvarterer folk på hotel, når de skal have weekendhvil. Nu er det jo gratis, chaufførerne er aldrig hjemme i deres hjemland med vognen, de bor og arbejder i den i hele deres vagtperiode, som kan være månedsvis. Den mulighed bliver ødelagt, hvis vi effektivt håndhæver reglerne, siger Erik Emil Hansen.

Han understreger, at problemet med social dumping ikke er løst med det.

- Men det er et vigtigt skridt til at gøre op med lønslaveriet. Det næste er problemerne med omgåelse af reglerne for cabotagekørsel. De betyder, at omfanget af brugen af lønslaver i Danmark er så stort, at det er blevet umuligt for seriøse transportvirksomheder at konkurrere med de udenlandske firmaer. På det seneste har vi set, hvordan de priskuranter der bliver udbudt på opgaverne er så lave, at ingen virksomheder´, som er baseret på danske overenskomstforhold kan konkurrere, siger Erik Emil Hansen. (brink)

 

 

 

 



Back to Top