Bookmark and Share

En advarsel til EU: Lige vilkår i vejtransporten Nu - ikke om 10 år


Før daggry blokerede chauffører ved Frejus-tunnelen i det østlige Frankrig.

Franske lastbilchauffører blokerede grænseovergange i protest mod udsigt til fortsat dumping på landevejene
23. november 2017

Tirsdag var der lange kører ved Frankrigs grænser til Italien og Belgien. Flere hundrede franske chauffører fra det militante forbund CFTC blokerede indfaldsvejen i Mondane, og ved Rekkem i Belgien var der på et tidspunkt op til 10 kilometers kø ved grænseovergangen til Frankrig, skriver AFP.  Før daggry blokerede chauffører ved Frejus-tunnelen i det østlige Frankrig.

Pascal Goument fra fagforbundet CFTC kalder blokaden en protestaktion og en advarsel til Europa. Blokaden kommer samtidig med, at fem franske fagforbund er gået sammen og har krævet et møde med den franske præsident Macron, fordi de frygter, at det får katastrofale konsekvenser for transportbranchen, at den ikke er med i det kommende udstationeringsdirektiv.

Der foregår lige nu forhandlinger om revision af EU’s udstationeringsdirektiv, men EU-landenes transportministre er enige om, at chaufførernes arbejdsvilkår skal holdes uden for forhandlingerne indtil en såkaldt transportpakke er forhandlet på plads i EU.

EU-parlamentet som forhandler med medlemslandene om direktivet har ellers krævet, at direktivet også skal omfatte de udenlandske chauffører, som i dag kører i andre EU-lande end deres hjemland, skal omfattes af direktivet.

Men det er ikke i orden, mener de franske chauffører, som protesterer over, at den franske præsident har accepteret, at chaufførerne ikke bliver omfattet af et nyt direktiv, som ”i princippet” ellers skal sikre ”lige løn for det samme arbejde samme sted.”

- De franske chauffører kræver, det samme arbejde til samme løn – Nu og ikke om 10 år, siger Patrick Blaise, CFDT.

- Vi vil ikke have chauffører at chauffører skal være slaver på vejene. Når de kommer for at arbejde her for det halve af vores løn, så må vi slås for vores job, siger Antoine Fatiga fra forbundet CGT.

Det er EU-kommissionen, medlemslandene og Parlamentet det i de såkaldt tripleforhandlinger skal enes om en revision af direktivet. Medlemslandenes udspil har trukket en del af de markante søm ud af parlamentets forslag til revisionen, så hvis medlemslandenes udspil kommer igennem er det tvivlsomt, hvor stor betydning en revision vil får for mulighederne for at bekæmpe den sociale dumping, som er udbredt især i de ”gamle” EU-lande. (brink)



Back to Top