Bookmark and Share

Efta-Domstol dømmer havneblokade ulovlig




De norske havnearbejdere tabte ved EU-domstolens lillebror, men fortsætter konflikt for overenskomst med dansk firma
20. april 2016

En tre år lang konflikt på havnen i Drammen fortsætter, selvom Efta-domstolen i går gav arbejdsgiverne ret i, at blokaden mod det danske selskab Holship er i strid med EØS-aftalen.

Efta-domstolen er EU-domstolens lillebror, som tager stilling til, om de lande som er med i EØS aftalen med EU, overholder spillereglerne på EU’s indre marked.

Efter Holship havde tabt ved de to første retsindstanser, bragte de sagen for den norske højesteret. Retten valgte at spørge Efta-domstolen, om Transportarbejderforbundets blokade af Holship, for at få dem til at indgå overenskomst, bryder med EØS-aftalen.

Det gør den, konkluderer domstolen. Blokaden strider mod etableringsretten og den fri konkurrence, mener domstolen. Det er nu op til den norske højesteret, om den vil følge Efta-domstolens ”råd”, og dømme blokaden ulovlig.

Formanden for de norske Transportarbejdere, Lars Morten Johnsen er ikke overrasket over afgørelsen.
– EU fører en liberalistisk fri-bevægelses-politik, så vi blev ikke overrasket. Vi reagerer imidlertid på at EFTA-domstolen tilsidesætter ILO-konventionen og retten til at indgå overenskomster, for afgørelsen er helt i utakt med ILO-reglerne, siger han til frifagbevegelse.no.

Han satser på, at højesteret ”tager hensyn til norske love og gældende retspraksis:
– Lovligheden av blokaden er fastlagt både i tingretten og lagmannsretten, så vi har det retslige på plads, siger Johnsen.

Fornyet kamp om EØS-aftale

EØS-aftalen er i forvejen under kraftig beskydning fra store dele af den norske fagbevægelse, som arbejder på at få Norge ud af aftalen.

Og hvis højesteret følger Efta-domstolen varsler Transportarbejdernes formand fornyet kamp i LO om aftalen.
- Så må LO arbejde for en opsigelse af EØS-aftalen, siger han og peger på at LO’s kongres vedtog, at EØS-aftalen ikke skal lægge begrænsninger på retten til kollektive kamskridt, det kollektive forhandlingssystem og retten til national løndannelse.

– Enhver overenskomst griber ind i arbejdsgivernes ledelsesret. Det er jo hele pointen med overenskomster. Hvis højesteret følger Efta-domstolens afgørelse betyder det, at vi i Norge ikke længere kan forhandle overenskomster på et selvstændig grundlag, siger han til frifagbevegelse.

Vejen banet for flere fagforeninger

Holships norske advokat, Nicolay Skarning er – ikke overraskende – svært tilfreds med afgørelsen.

– Efter tre års kamp, med tab ved domstolene og løbende blokade, har Holship og Bedriftsforbundet (arbejdsgiverforening red.) endelig fået medhold i, at Transportarbejderforbundets overenskomster på havnene er i strid med EØS-aftalen, siger han til NTB.

Han tror i modsætning til transportarbejderformanden på, at højesteret vil rette ind efter Efta-domstolen.
– Dermed er 100 års havnemonopol i Norge ovre, og vi vil få rimeligere og mere effektive havne med flere lossekontorer og flere fagforeninger, siger Niclolay Skarning. (brink)

 



Back to Top